Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stelling : -Commercieele artiesten

  • Tinus

    Ik wil deze stelling beginnen omdat ik benieuwd ben wat de meeste mensen nu van de zgn ‘Populaire’ muziek van tegenwoordig. Het is nl zo dat zodra je radio of tv aanzet overladen wordt met bandjes die een paar maanden ‘in’ zijn en weer verdwijnen.

    Hiermee bedoel ik bv de Vengaboys. Gebrek aan inspiratie,inhoudsloze, fantasieloze muziek voor kinderen die door de commercie(o.a. TMF) iedereen door de strot gestouwd wordt. Wat vinden mensen hier nu zo leuk aan ?

    Graag reacties

  • Megan

    Tja,

    Ik zit zelf op het conservatorium, dus ik “hoor” dit ook allemaal niets te vinden. Gek genoeg is dat niet zo. Ik ben niet zo heel erg thuis in dat soort muziek, maar ik vind Vengaboys, Spice Girls etc. best leuk om in de stad op de achtergrond te horen. Best gezellig, ook al stelt het muzikaal geen moer voor.

    Maar ik ga er niet naar zitten luisteren. (Zou ik bv. wel doen voor Bon Jovi, Phil Collins o.i.d. Dat vind ik alweer een trapje hoger, en die vind men ook wel in de top 40)

    Wel vind ik het jammer, dat er weinig muziek in de top 40 staat, die wél iets meer voorstelt. Het is er gewoon niet. En dat terwijl mensen het echt niet zo slecht vinden. Ze kennen het gewoon niet. André Rieu en BZN met symphonic nights komen toch ook in de top 40? Nou vind ík dat verschrikkelijk, maar het is in ieder geval IETS.

  • Martijn

    Oke, Het is inderdaad wel vaak redelijk geschikte ‘muzak’ in de stad. Bijvoorbeeld een kleding winkel.

    Ik heb zelf 9 jaar klassiek gedaan en hou zelf ook van alles van George Benson(jazz) t/m Morbid Angel(Death Metal). Als je bijvoorbeeld naar Bon Jovi luister dan hoor je ook reperterende(terugkomende) accoord-schema`s, opbouw en thema`s van de songs. Ik vind dat ook teren op de ouwe ‘hit-formule’ maar met een tof PR-team van de platenmaatschappij komt dat wel goed. Met Andre Rieu ging het anders. Voorheen lustte de honden er geen brood van klassiek, maar mijnheer Rieu komt op het podium en ja hoor.. iedereen haakt in en geen House maar Strauss, sorry maar dat vind ik belachelijk.

    Ik vind het ook jammer dat er weinig ‘blijvende’ muziek in de commercieele hitlijsten staan. Wel leuk vind ik persoonlijk dat Osdorp Posse nu een ‘hitje’ heeft, muzikaal is dat een discussie-onderwerp apart, maar het heeft zijn waarde.

    Ik denk (en hoop) dat dit later zal veranderen door de MP3`s op het internet. Het publiek kan dan van achter zijn computer zelf kiezen wat voor muziek hij/zij kopieert of koopt. Ik ben er van overtuigt dat er dan een hoop gemakzuchtige artiesten dan ook verdwijnen.

    Martijn

  • L'aura

    Commerciële muziek, jah, wie maakt die dan ?

    En waarom wordt ie gemaakt ?

    Neem een deuntje en verzin er steeds een andere zinloze tekst op en je hebt een nieuw liedje, dat is toch debiel ?

    Ja okee er zijn maar een aantal tonen en accoorden enzo, dus elk liedje moet het met die basis doen. Jatwerk zal het altijd zijn.

    Maar als je dan weer zo'n jongens- of meidengroep ziet met lege uitdrukkingen, want dat hoort bij het thema, dan vraag ik me af waar ze nou trots op zijn.

    Je hebt er zelf niets aan gedaan!

    Kan je wel een mooie kop hebben, maar verder stel je niets voor. Je hebt niet eens het recht om jezelf artiest te noemen, want dan zou je een schaap ook een artiest moeten noemen!

    Er zijn zoveel mensen, die zelf muziek maken, die zelf een boodschap meegeven met de teksten en proberen die tekst, de emotie die erbij hoort te laten rijmen met de spanning, die de muziek met zich mee brengt.

    Maar ja jammer dat je een vet wijf bent, dat kan niet in de top 40!

    Zonde.

    Maar dan vraag ik mij af, als dit de commercie is, als dit is wat de jeugd wil horen, zijn we dan echt zo dom ? Zijn we dan echt zo simpel ?

    Persoonlijk houd ik van muziek met een message, en wat voor stijl, dat boeit me niet.

    Maar een liedje van mevrouw Spears waarin 50% van de tekst wordt op gevuld met

    Oh Baby, Baby, nou daar word ik niet opgewonden van hoor, zij misschien, anders zei ze het niet zo vaak.

    Wat nog debieler is, is dat de Nederlandse “giganten” (not) Bolus & Bolus echt doen alsof ze meesterwerken neerzetten.

    Zij denken het te weten!

    Dan trommelen ze een stel naïeve onzekere meiden op, die toch al mislukt waren voor het nog dommere beroep “model” (ik wil geen model voor een ander zijn hoor)

    en geven ze dan een kans door in een groepje hun creatie na te bootsen.

    Als tegenprestatie mogen ze dom kijken en wiebelen met hun heupen. En dat vonden ze natuurlijk erg WOW! waardoor die naam maar als bandnaam werd gehouden. Wow wat idioot.

    En zo maken ze het helemaal, want ze zijn op teeeeeveeee geweest, dus bekend.

    Nou als dat iets met muziek heeft te maken, dan snap ik het denk ik niet.

    Ik maak liever mijn eigen muziek met een band, die op een lijn ligt wat dat betreft en als mensen dat nou leuk vinden, dan is dat mooi meegenomen.

    Maar nooit zal ik trots zijn op mezelf wanneer ik door commercie bekend word.

    Nee, het gaat om de muziek en niet om het gezeik eromheen.

    Maar ik hoef me toch niet druk te maken want bekend word ik toch niet.

    Ik maak geen liedjes met oh baby baby, dus kan ik trots zijn op mijzelf :)

    Na ja dat is mijn mening, heb je er iets aan ?

    Groetjes L'aura

  • Megan

    Mag ik zo onbeschoft zijn, om te vragen hoe oud je (u?) bent? En van wat voor muziek je dan wél houdt?

    Ik vraag dit omdat ik studeer voor muziekdocent en het interesseert me mateloos, wie wat voor muziek mooi vindt en waarom. (vooral dat waarom) Het is me bij jou helemaal duidelijk waarom je dingen niet mooi vind (en ik kan weinig anders dan het met je eens zijn), maar ben zeer benieuwd waar je dan wél van houdt.

    Een paar voorzichtige gokjes: Sting? Tol & Tol? Misschien Supertramp? Of zoek ik nu in de verkeerde muziekstijl? (kan natuurlijk ook)

  • Martijn

    Nou vooruit dan,

    Ik ben 21 jaar en heb 9 jaar klassiek gitaar gespeeld. Van Ravel, Leo Brouwer, Mattheo Carcassi, Fernando Sor etc. Maar ik ben ook helemaal gek van heavvy metal. Megadeth, Pantera, Morbid Angel. Vanwege de intensiteit en techniek.

    Maar ook vaak vanwege de teksten, zoals bij rap.

    Ik vind dat een band orgineel en afwisselend moet zijn. Dat is er gewoonweg (vaak) niet op radio en tv. In plaats daarvan wordt er met alle geweld de ‘nieuwste’ trends aan de consument opgedrongen.

    Kijk maar naar de Red Hot Chili Peppers, die lijken (bijna) op geen enkele andere band maar zijn zo uniek (en SteenGoed !, vind ik). Maar mijn smaak is ontzettend breed. Ik vind Blof en Rowen Heze ook wel relaxed op zijn tijd. Wat ik bijvoorbeeld aan redhotchilipeppers vind is dat er diverse muziekstijlen gemixt worden met een herkenbaar funky-ritme. Sting vind ik ook gaaf. Die man heeft een aparte (hoge) stem, en hij componeert heeel goed qua melodie en constructie (couplet,brug,refrein etc) Tol&Tol ken ik niet zo goed (wel van naam en 1 liedje).

    En L`aura weet precies wat ik bedoel. Vaak is het ook vriendjes politiek onder artiesten en maatschappijen. Bij Henk Westbroek bijvoorbeeld. Die vent (mijn mening) is gewoon een uitgerangeerde bekende nederlander met slappe, nietszeggende muziek. Maar hoe kan-ie-dan op de radio en tv komen ? Nou Henkie is zelf DJ ! Kijk zo gaat dat. Muziek is industrie geworden.

    Nou dat was wel weer een heel verhaal. Ik vind dit een intressante stelling geworden. Wat zijn jou intresses betreft hedendaagse ‘populaire’ muziek ?

  • Megan

    Heb je ‘t tegen mij? Nou, ten eerste had ik het eigenlijk tegen L’aura, maar dat maakt niet uit!

    Nou, ik ben ook 21 en studeer piano, zang en gitaar. Als je onder populaire muziek de top 40 verstaat, moet ik zeggen dat ik daar niet zo in thuis ben. Als je daarmee bedoelt: alles wat geen klassiek is, dan kan ik daar wel mijn mening over geven.

    Ik heb een hele brede interesse in muziek (moet ook wel met zo'n studie) en mijn cd-verzameling omvat dus vooral veel verschillende muziek. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Flairck. Het is oude folkmuziek, veelvuldig op improvisatie. Maar met een virtuositeit waar je eng van wordt! Je moet er wel even voor gaan zitten.

    Verder vind ik heel veel goed, hoor. Een paar voorbeelden?

    -Phil Collins

    -Dire Straits

    -Michael Flatley's Ierse dansmuziek (Riverdance etc.)

    en heel veel film muziek.

    Ik moet je dan ook eerlijk zeggen, dat teksten me bar weinig interesseren. In die zin, dat ik er niet op let. Mijn muzieksmaak berust dan ook zuiver op instrumentatie, melodie en structuur.

  • Sognia

    Het mag gewoon geen muziek genoemd worden! Blehh

    Sognia

  • MVD ENTERTAINMENT BV

    Muziek en muziekgroepen is tegenwoordig gewoon marketing!Anders niet! Hoe zet je jezelf in de markt, daar gaat het om, helaas.

    Tinus schreef in bericht:

    ——————————-

    Ik wil deze stelling beginnen omdat ik benieuwd ben wat de meeste mensen nu van de zgn ‘Populaire’ muziek van tegenwoordig. Het is nl zo dat zodra je radio of tv aanzet overladen wordt met bandjes die een paar maanden ‘in’ zijn en weer verdwijnen.

    Hiermee bedoel ik bv de Vengaboys. Gebrek aan inspiratie,inhoudsloze, fantasieloze muziek voor kinderen die door de commercie(o.a. TMF) iedereen door de strot gestouwd wordt. Wat vinden mensen hier nu zo leuk aan ?

    Graag reacties

  • Tinuz

    Ja helaas is dat zo. Muziek is industrie geworden. Het is nu op de radio nog steeds niks. Gelukkig zijn er nog bands die uit die kloterige commercieele scene inspiratie putten zoals de Osdorp Posse. Die blijven tenmnste nog hun identiteit behouden. Kan ik niet van andere Nederlandse artiesten zeggen. Moet wel zeggen dat ik het tof vind dat DeLaSoul weer in de top xx staat.